Cold Mountain

Den senaste tiden har ju både jag och min blogg varit ganska deprimerande. Jag är fortfarande inte riktigt på topp, trots en ovanligt trevlig hemresa från skolan idag (thanks to Jocke som inte alls var sur) och att jag för första gången i mitt liv kört bil till Burseryd (med ojämnt men tillslut positivt resultat, ingen dog och mamma behöver terapi i alla fall..), så därför ska jag nog helt låta bli att skriva om mig själv och istället rikta fukos mot en av de allra bästa filmerna jag vet (jag räknar inte Sagan om Ringen till "vanliga" filmer) alltså Cold Mountain eller på svenska Åter till Cold Mountain. 

Denna film är den ultimata historien och innehåller allt som en riktigt bra film ska: Spänning (kommer han komma hem igen eller skjutas ner av hemvärnet?), Action (kaninscenen i början är riktigt häftigt gjord), Budskap (det finns uppenbarligen kärlek så stark att man är villig att dö för den, krig är aldrig okej), Sorg (Döda föräldrar, vänner och kärlekar), Krig (japp hur mycket tjej jag än är så fullkomligt älskar jag riktiga krigsfilmer, alltså sådana som innehåller både de fina och hjältemodiga sidorna och det mörka, hemska, meningslösa våld krig verkligen är!), snygga killar (När han inte har helskägg är ju Jude Law en av de finaste som finns, och dessutom så engelsk) och, såklart, Kärlek.

Just kärleken är väl den absolut största anledningen till att jag älskar denna film, och inte bara för den otroligt starka kärlek som finns mellan Inman och Ada (jag bara älskar scenen i slutet då de ser varandra djupt in i ögonen och säger I'll marrie you tre gånger, det om något är äkta kärlek) utan också för den kärlek som finns mellan Ada och Ruby, eller den hon har till sin far, Inmans kärlek till vännerna i armén, till livet och mänskligheten (trots att han nästan förlorat tron på den) och sist men inte minst; Inman och Adas gemensamma kärlek till Cold Mountain, Heaven on earth..

Nu är det då så att jag för någon dag sedan när jag och mina vänner satt i biblioteket för att jobba med kommunikationen, allternativt snacka skit, fick syn på Cold Mountain, boken, och bestämde mig för att låna den. Har nu läst 64 sidor och det känns som att den med viss övertalning kan komma att älskas av mig lika mycket som filmen.

Så nu ska jag väl snart (när mina naglar torkat) gå och duscha innan jag kryper ner i min säng och läser några sidor i denna bok som resulterat i en av världshistoriens bästa filmer.

Jag är så tacksam för böcker, ingenting kan få en att må så otroligt bra som att läsa en riktigt bra bok och för ett tag helt glömma bort sig själv och sitt monotona liv..

image39
Ada och Inman.
Äkta kärlek är när man efter bara fem minuter tillsammans vet att man fortfarande älskar någon fast man inte har sett honom på flera år, när man är villig att gå genom en hel kontinent bara för att komma till henne,
trots att man troligtvis kommer dö på vägen..

Kommentarer
Postat av: Mamma Åsa

terapi behovet var obefintligt för 18 år sedan......

2008-02-07 @ 13:42:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0