catching up

Här kommer en uppdatering av vad jag gjort under min lediga tid. Intresserad? Läs. Annars vänta ett tag sá kommer det snart ett nytt inlägg.


Har haft tvá lediga veckor, en del spenderades här i England en del hemma i Sverige. Det hela började med att Adelina kom till Reading och hälsade pá. Var verkligen jättetrevligt att se henne igen. Vi hade fyra semesterdagar här i England efter att efter en ganska skrämande tágresa hämtade upp henne pá Gatwick, kändes som i en film att stá där och vänta pá att hon skulle komma.

Dag ett spenderades i Oxford. Vädret var sádär men Adelina var i alla fall nöjd. Gick runt nágra timmar i stan, át lunch pá en riktigt engelsk pub för Adelinas skull, hon var dock inte nöjd med musiken som hon stämplade som typiskt engelsk. Var uppe i nágot känt torn med utsikt över hela Oxford, samma vy som i alla engelska filmer/serier där stan är med. Hade ganska roligt báde under de nágot snurriga klättringarna upp och ner och väl uppe dá vi posade loss ordentligt. Sedan bar det av till Christ Church college, ett av de mest kända i Oxford. Imponerande byggnad där det áterigen bjöds pá chansen till roliga foton. En av höjdpunkterna, trots kinamatlukten, var rundturen i matsalen, samma sal som används i Harry Potter filmerna, sä nära Hogwarts jag verkar komma här i England.. Efter Christ church hittade vi en trevlig liten flod där ett antal italienare utan balanssinne i gondoler underhöll oss en stund. Här träffade vi ocksá min älskade anka (som var en and). Efter liten mer promenerande i stan ákte vi sen hem till Reading och át middag.


Dag tvá blev shopping i Reading, i alla fall för Adelina som hade pengar. Men jag kan tycka det är roligt att vara smakrád ocksá ibland (inte lika kul som  och shoppa själv sáklart men jag börjar vänja mig vid att inte alltid fá som jag vill). Blev en hel del köpt i alla fall. Hann även träffa Steffi och hennes kompis Manuela litegrann. Pá eftermiddagen ákte vi till Henley, en liten by (inte jämfört med Hällabäck men ändá) vid Thames där de brukar ha roddtävlingar mellan Cambrige och Oxford. Jättemysigt ställe där vi satt vid floden och njöt av solen. Men innan vi kom till Henley var vi tvugna att byta tág i Twyford, detta underbara samhälle. Där vill jag bo. Efter att spenderat ungefär en halvtimme (skulle varit femtio minuter men tágen verkar gá när de känner för det där) pá tágstationen sá känner jag att jag funnit Englands motsvarighet till Smálandsstenar, om inte värre. Jag har aldrig sett ett samhälle sá dött, fult, trákigt och ändá sá charmigt. Kvällen i Henley avslutades med att Adelina ság ett stort träd. Riktigt stort. Det kan ha varit tvá träd men ändá, stort. 


Nästa dag var det dags för en tur till London. Denna dag var full av skratt och olika höjdpunkter. Det hela började med att Anna och Adelina utan nágra större problem hittatde till turistinformationen och sedan till busshállplatsen där vi skulle stiga pá. Men först en runda pá Trafalgar square där vi tog kort med lejonen dock inte polisen som ság ut som  Jonathan :( Visade sig att gubben pá pinnen mitt pá torget (Nelson) inte alls var en general i kriget mot Frankrike om amerika utan passande nog i slaget vid Trafalgar, my bad. Sen bar det av pá vár första busstur med tvá andra och en guide. Stämningen var väl inte pá topp trots att guiden var ett komiskt geni. Hoppade av vid Hyde Park och gick till Harrods där vi shoppade loss (te till Anna och en telefoinkiosk till Ade) "Do you have a Harrods card?" Tror du att jag hade handlat i souveniravdelningen dá? Sen blev det lunch pá en pub och även en liten glass i Hyde Park tillsammans med alla ekorrar innan vi hoppade pá bussen igen, denna gáng en med inspelad guidning pá lite olika sprák som Ade gärna bytte mellan för min del. Blev mycket tyska och även en del kids club, ett porrigt spöke och tvá barn.. Fick i alla fall veta en del intressanta saker och se allt värt att se i London. Blev även underhállna av ett härligt italienskt barn som hela tiden ville sitta nágon annanstans. Turens bästa var lugnt när Ade efter att bussen státt still en liten stund och guiden var tyst frágar mig: "Säger hon nágot till dig?"  Japp, shes only giving you the silent treatment, vad tror du!? Hoppade av vid Buckingham palace och tog lite kort innan vi promenerade tillbaka till picadelly och ákte hem.


Sista dagen spenderade vi med att sola i trädgárden pá förmiddagen och sen áka in till Reading för att köpa lite presenter och sen se pá bio, The Proposal. Söt och rolig film..


Pá fredagen var det upp klockan fyra som gällde, var hemma vid halv sex pá kvällen men det var det värt. Världens bästa känsla att va hemma igen. Älskar hemma. Pá fredag kvällen blev det grillning med famiuljen Svensson, inte grillat sedan midsommar. Sen sängen tidigt.


Lördagen blev det en runda till Kärrhult och rida sen till Gabby och vidare till Värnamo med henne och Bea för att bowla och äta kina. Fá rida igen och sen träffa Gabby var verkligen  tvá av de saker jag längtat mest efter undertiden jag varit borta. Kvällen avslutades hos Bea med en dálig film :)


Söndagen blev Kärrhult med Ester, ännu roligare att rida tillsammans. Sen middaghos henne och Mac innan det var gudstjänst i kyrkan. Hur roligt som helst att se alla, en av de saker som gjort ondast att lämna kvar eftersom jag fortfarande skulle varit med i kyrkan lika mycket till skillnad frán skolan som skulle varit slut även om jag vore hemma. Kul att höra hur alla har det i alla fall och tusen frágor att svara pá :)


Mándagen blev ullared med Adelina. Glömde det mesta men fick bli bra ändá :P Hälsade pá mormor och morfar med pá eftermiddagen.


Tisdagförmiddag spenderades med Emilia, lika kul som vanligt, inte för att vi gjorde nágot. Máste man alltid det? Tycker nog att de bästa vännerna är dem man kan fördriva ne hel dag med utan att egentligen göra nágot alls. Men tittade i alla fall pá vár gamla spexfilm, ohmygod vad kul det var. Hellberg och Ann Charlotte slár allt som nágonsin gjorts pá den scenen! Pá eftermiddagen ákte vi till High Chaparall, Jag, Gabby, Alexandra, Emma och Bea. Hade glömt patientbrickan (behöver ju inte den i England) och surtanten i kassan slog det mesta. Menmen, betalade och ság glad ut. Hade en mysig liten eftermiddag i Western stil. Ákte tág och ság pá showen, vad mer kan man göra? Kommer ihág Chappen som ett mycket mer spännande ställe när jag var nágot yngre..


Onsdagen blev det kärrhult igen, en runda med Athena i skogen. Innan det bar av hem och göra sig iordning för kvällen som började hoss Panne och sen förflyttades till Halmstad. Var en runda pá östra stranden innan vi ákte in till stan. Blev en okej kväll som dock slutade alldeles för sent för min del, var hemma vid sex. Inte helt toppen med tanke pá att jag skulle hämta Ester vid tio för att áka och rida men det gick det med.. Blev en jättemysig ridtur pá Iris, sista pá evigheter :( Saknar verkligen att rida när jag är här. Blev även lite fika med familjen Malmborg innan det bar av till Reftele för att träffa Lina och äta lunch pá Bambu med henne och Emma. God mat och mysigt sällskap innan vi ákte hem till Lina och solade lite och satt och pratade. Träffa Lingus igen slár ju ocksá det mesta, saknar hur mycket som helst! Pá kvällen hann jag även med ett litet besök hos farmor och farfar som bjöd pá kvällsfika :) Och när jag kom hem sá blev de svampsmörgásar med mamma, pappa och faster Siv. Perfekt avslutning pá min vecka i Sverige.


Resan tillbaka gick som i en dimma, om man látsas som ingenting sá gár det bra. Kan inte beskriva hur jobbigt det är när Idha frágar hur det är att vara tillbaka eller när Nina frágar vad jag tycker om Familjen, om jag trivs bra eller när Robson med sárad min säger att om jag áker hem till vintern har jag ju inte varit här alls länge. Trött pá att säga att det är toppen utan att mena det. Trött pá att känna mig skyldig för att jag inte trivs. Det är ju inte deras fel, inte mitt heller, vi är bara väldigt olika, kanske för olika för att fungera ihop.. 

Kommentarer
Postat av: Joacim

För olika? Du menar att du har mer gemensamt med mig än dem då? Nu har du ju aldrig behövt stå ut med att bo hos mig som tur väl är, men ändå. :)

2009-08-25 @ 19:09:09
URL: http://joacimlindvall.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0