How to appear inteligent whilst moving to Leeds

För ett tag sedan skickade mitt blivande Universitet ett litet häfte innehållande saker som kan vara bra att tänka på när man som jag tänker lämna sitt hemland för en regnig ö utanför Norges västkust. Många av sakerna som tas upp angående bankkonton, jobberbjudande, datum och så vidare är helt klart användbart. När man läser andra saker påminns man om engelsmännens bristande intelligens som de verkar tro gäller för resten av världen med, nivån på mycket av informationen ligger på en sjuårings nivå. Uppskattar dock att de gång på gång varnar för kulturchock. (och ja det är en chock att komma till ett land där det husen saknar i stil tas igen i heltäckningsmattor, där man kör på fel sida vägen, där vägarna i London förresten har sämre kvalitét än dem i Hällabäck, där maten inte smakar någonting och där människor låter som John Clease) Annars påminns man om saker man lätt kan glömma. Typ passet, att ha någonstans att sova när man kommer, att folk runt omkring en kommer prata engelska, att alla människor jag möter inte har samma bakgrund som jag, att man inte bör packa mer saker än man orkar bära, att det är dyrt att åka taxi från Heathrow, att man bör ringa hem och tala om att man lever ibland och så vidare. Känns tryggt att veta att de inte har högre tankar om min intelligens än så, they will be blown away!
Deras meeting and greeting service gör dessutom att man kommer vara mer omhändertagen än första dagen på lekis. De hjälper en bland annat att hitta en taxi (det brukar nämligen vara svårt från engelska tågstationer mitt i metropolstäder). Jag räknar iskallt att när jag stiger av tåget i Leeds ska där stå en man i övre medelåldern, med posh accent och frack och bara vänta på att få bära mina väskor till bilen.
I love the UK <3

Igår var jag och Gabby på bio i Jönköping. Benny höll ihop hela vägen dit och hem trots Gabbs skepsism. Filmen var bra, lagom spännande, ganska sorglig och väldigt mycket Peter Jackson. Sen satt vi en stund på café och åt kvällsmat innan det bar av hem igen. Trevlig kväll :)



Parkinson Building, University of Leeds

Oklart varför alla engelska universitet ska ha ett halvfult torn mitt på huvudbyggnaden? Om de kunde satt några av de tornen på Tower of London istället kunde det kanske gjort skäl för sitt namn..  


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0