hemtenta

Blev idag påmind om att jag inte alls är arbetslös, jag studerar faktiskt sociologi på heltid. Känns skitbra. Inte. Har tre böcker på ett par hundra sidor som denna delkursen baseras på. Gissa hur många sidor jag läst under de tre veckor delkursen pågått? Just det. Denna medfödda intelligens som har gjort de tidigare uppgifterna i delkursen skitenkla gör nu att jag har ett antal hundra sidor som behöver läsas för att jag ska klara av hemtentan. Bra planering darling.

Igår gjorde jag inte mycket faktiskt, lekte au pair minus jobbigt barn, diskade, tvättade och städade. Tog även en härlig promenix i det vackra vårvädret. Kände att vinterdeppigheten försvann, pratade med Ross som hade problem med att gräsklipparen inte fungerade och ville återigen skära upp handlederna till en hemsk Kent låt.

När jag skulle skriva handlederna skrev jag först vristerna, tänkte att det var den svenska översättningen på wrists. Tycker att det är ganska intressant detta med engelska kontra svenska i mitt liv. Efter att varit i England större delen av åtta månader (trots att Idha pratar svenska och att jag pratade med min familj flera gånger i veckan) tappar jag svenska ord. Vet mycket väl vad jag vill säga men kommer inte på vad det heter på svenska, ibland finns det inte ens en svensk motsvarighet till det engelska uttrycket. Jag stör mig på översättningar på engelskspråkiga tvprogram osv. Efter tre veckor i Sverige har det slått om. Blir ofta fel när jag pratar med mina vänner (framförallt Ross har roligt åt att min engelska kan förfalla så snabbt), har nästan svårt att hänga med i otextade filmer och tvprogram, framförallt om någon har en speciell dialekt eller brytning, jag behöver lyssna två gånger för att höra varifrån någon kommer. Uppenbart att jag inte är tvåspråkig, jag är ettochetthalvtspråkig. I england pratar jag engelska och lite svenska, i sverige pratar jag svenska och lite engelska. Lyssnar just nu på Gordon Ramsay under tiden jag skriver på sociologin, hoppas att det kan hålla brittiskan vid liv. Han har dessutom en kille från EastEnders på besök med en ganska tydlig Berkshire dialekt, känner mig hemma när jag lyssnar på honom :)

Nu ska jag ta en liten paus från plugget innan jag ska laga mat åt lillasyster innan jag skjutsar henne till Hylte av alla ställen för att spela fotboll. Känns som en riktig drömkväll. Ska ta med mig lite plugg så jag inte dör av tristess. Lite skoj ska det dock bli att se Frida spela fotboll. Har hört att hon ska vara ganska bra men har aldrig sett henne spela fotboll (inte för att jag skulle kunna avgöra huruvida hon är bra eller inte i alla fall).

Nyss ringde en tjej från Hitta.se och bad att få pappas mobilnummer. Höll på att skratta ihjäl mig. Väldigt lockande att be henne ringa 118 100.


Visst är vi ganska lika (söta)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0