midweek

Haft två saker idag. Gick upp tidigt (vilket var okej eftersom gårdagkvällen inte spenderades med något mer ansträngande än en pubmiddag på yates och lite the hills) och läste på för en massa som inte behövdes. Hade först ett seminarie i contemporary africas. Intressant och väldigt utmanade. Jag inser verkligen hur lite jag vet om denna kontinent med tanke på hur gärna jag vill dit. Väldigt bra seminarieledare också, för en gångs skull var diskussionerna på topp och rädslan att misslyckas lite mindre..
Fortsatte sedan med en workshop i freedom, power and democracy (typ politisk teori) där vi slogs ihop med en annan grupp. En av de mer intressanta stunderna jag haft hittills i Leeds. Skulle diskutera om auktoritism (om det nu heter så på svenska) är bättre än demokrati. Alla utom Anna var för. En av tjejerna använde konstant 30talets tyskland som ett positivt exempel på hur ett lands ekonomi kan förbättras genom auktoritärt ledarskap. BNP ringer nog vilken sekund som helst. En annan av tjejerna påstod att i underutvecklade länder är människor för outbildade för att rösta så det är lika bra att eliten styr. (det var någon kille som funderade på det under upplysningstiden med men kändes som att stor del av världen gick för idén med parlament och grejer) Tyckte att det bevisade att hon kanske inte borde ha något att säga till om nästa gång det är val i England. Var inte heller jätteimponerad av tjejen som läser politik men som inte röstade i våras.

Nu ska jag ta en powernap och läsa lite innan vi ikväll ska på varsity rugby. Min första varsitymatch någonsin, ska ha min fina UoL tröja och jobba på att tycka riktigt illa om dem från Leeds met. Första rugbymatchen någonsin med för den delen. Kanske borde läsa på lite om reglerna..

Kommentarer
Postat av: Ulrica

Låter ju som riktigt intressanta diskussioner med provocerande åsikter.

2010-10-07 @ 10:27:53
Postat av: Anna

Oohja. Blir lite skeptisk till att bo här om ett par år bara när dessa tjejer planerar att styra landet.. Och man märker verkligen vilket socialliberalt land sverige är jämfört med england när man läser politik i hop med dem.. Bästa kursen hittills är iaf contemporary africas, nyttigt för någon som mig att inse hur fördomsfull min bild är innan jag faktiskt åker dit..

2010-10-07 @ 16:43:53
URL: http://intebaraanna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0